Trias, la dèria de privatitzar

Aquest és un post d’urgència. Avui tenia previst parlar-vos del 35è aniversari del Taller de Músics, de l’enorme feina feta durant aquests anys al servei de la música i, en particular, del jazz i el flamenc, de la tasca a favor de l’educació musical i de la seva contribució a la transformació del barri del Raval. Volia parlar-vos del Lluís Cabrera, l’inventor d’aquesta fàbrica musical, de la seva passió per tot allò on clava la mirada aquest andalús independentista, i sobretot independent, inquiet i volcànic; barceloní de soca arrel, mordaç i astut, que seia satisfet entre l’alcalde Trias i el conseller Mascarell anit al Palau mentre la presentadora del concert demanava una aposta més clara per la cultura i més suport de les institucions. Només el Cabrera és capaç d’alçar la veu més crítica i punyent, mentre autoritats de tota mena busquen la seva complicitat. Per molts anys al Cabrera i a tota la tropa del Taller!

Perdoneu la introducció que no té res a veure amb el que avui és urgent de posar en primer pla: l’acord del Govern conservador de la ciutat per privatitzar la xarxa d’aparcaments del centre de Barcelona. Aquest migdia, el portaveu de facto de Trias, el popular Alberto Fernández Díaz, l’ha anunciat en roda de premsa; ell, i no el Govern. A la Comissió d’Economia d’aquest dimecres els vots del PP permetran a CiU aprovar el procés que conduirà a la privatització.

La notícia és greu, per diversos motius. Avui l’Ajuntament disposa d’una xarxa d’aparcaments públics, gestionats per BSM, i altres en règim de concessió privada. Els primers els ha construït el propi Ajuntament; els concessionats, en canvi, la inversió la va fer un privat a canvi de gestionar el negoci durant uns anys. Adjudicar un espai a un privat per tal que hi construeixi un aparcament i l’exploti durant uns anys és lògic i positiu; l’Ajuntament s’estalvia la inversió, pot regular els preus en la concessió, la ciutat guanya un aparcament i, al cap dels anys, el domini passarà a mans municipals. El que es fa ara és una altra cosa. Tots els aparcaments que es posaran sota mans privades ja estan fets i en funcionament: 15 són municipals, 11 en mans privades però amb la concessió a punt d’acabar. És a dir, en el moment que l’Ajuntament podria completar i gestionar la xarxa d’aparcaments municipals recuperant els que fins ara estaven concessionats, renuncia fins i tot a una part dels que avui són seus. Tot plegat per disposar de 100 milions d’euros. Una quantitat que Fernández Díaz ha elevat avui fins els 115. Sempre m’havia queixat que el càlcul del Govern era obscur; ara, resulta curiós, amb una simple negociació amb el PP ha augmentat 15M€…

Els aparcaments urbans són un instrument essencial en les polítiques de mobilitat i una peça clau per reduir l’ús del vehicle privat i fomentar el transport públic. Les polítiques de preus, afavorir el lloguer de places per sobre la rotació (sempre més rendible) o incorporar nous usos en aquests equipaments que responguin a necessitats de la ciutat, són possibilitats a tenir molt en compte, ara que la contaminació atmosfèrica pot esdevenir un problema urbà a molt curt termini. D’altra banda, la salut financera municipal no es basa només en no estirar més el braç que la màniga en la despesa, sinó també en disposar d’actius valuosos que davant dels bancs i agències de rating són tan importants com el control del dèficit.

Posar en mans privades els aparcaments de la ciutat només pot respondre a la necessitat de fer caixa; és a dir, d’obtenir uns ingressos extraordinaris per atendre necessitats imperioses. Aquí és on apareix l’alcalde Trias i promet 1.000 pisos de lloguer social. Em sembla indigne utilitzar un dels problemes més greus que pateixen tants barcelonins per encobrir la privatització més inexplicable que farà l’Ajuntament. L’alcalde sap que disposa de diners per fer els 1.000 pisos, només amb el superàvit del tancament pressupostari del 2013 ja podria començar. I sí, he dit superàvit. Encara que sembli impensable en uns moments de tant patiment social, l’Ajuntament continua gastant menys del que disposa, probablement per la necessitat de continuar finançant als veïns de la plaça Sant Jaume. Però també podria fer una remodelació de les Glòries que no costés 250 M€, o estalviar una mica al passeig de Gràcia o a la Rambla Catalunya, o no haver començat una obra absurda avui com la que es fa a l’encreuament de Muntaner i la ronda del mig. Avui, la prioritat de les polítiques d’habitatge no passa per seguir construint sinó, com ha exigit la PAH, per posar a disposició de lloguer social el parc d’habitatges buits de bancs i entitats financeres. En aquest àmbit, Trias, en tres anys, ha aconseguit un total de… 12 pisos!

Fer una actuació que va en contra de la fortalesa econòmica municipal, perdre un dels instruments més valuosos per a les polítiques de mobilitat embolicat amb la cel·lofana de 1.000 pisos socials és vergonyós i greu. Respon a una dèria privatitzadora que s’ha instal·lat als despatxos del Consistori. La mateixa que és incapaç d’aturar al mercat en el tancament progressiu de tots els comerços històrics, que es carrega les polítiques d’ocupació, que ha cedit a una marina de luxe el Port Vell de Barcelona, que aprova un Pla d’Usos a Ciutat Vella que provocarà una bombolla hotelera, que es carrega i privatitza l’espai públic amb l’ordenança de terrasses… Una pinça, la d’Unió Democràtica i el PP, que de manera més palmària tenen acorralat a l’alcalde. Trias continua amb la cantarella de la cultura, la creativitat, la innovació i el benestar, no perd ocasió per repetir-ho. Entretant, ha posat preu a la ciutat.

2 pensaments a “Trias, la dèria de privatitzar

  1. Avui l’has clavat, Jordi.

    Em model de mobilitat desenvolupat al llarg de molts anys, envejat per moltes altres capitals europees, se’n va en orris amb la dèria privatitzadora.

  2. Ja ho diuen els francesos: “Les grands esprits se rencontrent”. Vet aquí la nota que acabava d’enviar a la Junta de la FAVB, demanant a l’Albert Recio de preparar una nota sobre el tema de la privatització dels pàrquings municipals, poc abans de llegir el teu post – que compartim al 100 %…

    “Dios los cría y ellos se juntan”, que diuen els flamencs. Un cop més, el PP ajuda l’alcalde Trias a tancar operacions dubtoses. Encara que en Trias ens va dir, durant una visita a l’AVVEE, que “amb això dels pàrquings faríem el primer duro tots plegats”, em fa l’efecte que això està cantat: un cop més, serà el capital rendista – La Caixa? – qui s’endurà el pastisset. La justificació de l’afer no s’aguanta de cap manera: ni l’ajuntament necessitava vendre’s els pàrquings per fer vivenda social, ni es tracta d’un actiu qualsevol. Una xarxa de pàrquings estratègics com aquests – concentrats al centre de la ciutat – podria ser molt útil pel que fa a la gestió de la mobilitat. (L’interès públic de preservar la qualitat mediambiental i d’afavorir la descongestió no coincideix amb l’interès privat d’incentivar una rotació ràpida, una entrada i sortida constant de clients). “Xorissada” en perspectiva, doncs… Albert, t’animes a escriure algunes ratlles?

    Una abraçada.

    Lluís Rabell

    El PP desencalla la privatización de los aparcamientos con su apoyo a CiU
    El acuerdo permite aumentar la valoración del gestor de párkings hasta 266 millones

    Párking de la plaza del Sol, en Gràcia, uno de los que se ofertan.
    JOAN PUIG
    Párking de la plaza del Sol, en Gràcia, uno de los que se ofertan.
    16
    7
    0
    COMENTARIOS0
    ENVÍA UNA CARTA DEL LECTOR
    EL PERIÓDICO / Barcelona
    LUNES, 17 DE FEBRERO DEL 2014 – 14.32 H

    El líder del PP en el Ayuntamiento de Barcelona, Alberto Fernández, ha anunciado este lunes un acuerdo con el gobierno municipal de Xavier Trias para aprobar la convocatoria del concurso de la sociedad mixta Barcelona d’Aparcaments Municipals(Bamsa) por valor de 266 millones de euros, cuando en un principio era de 241 millones.

    En rueda de prensa, Fernández ha explicado que este acuerdo, que se formalizará tras el debate el miércoles en la comisión de Economía, permitirá recaudar 15 millones más del operador privado, que para optar al concurso deberá aportar como mínimo 160 millones, y que han forzado este aumento porque consideraban que “los activos de la empresa estaban infravalorados”.

    Según Fernández, estos 15 millones adicionales se destinarán apolíticas sociales para atender a las personas más afectadas por la crisis, además de los 100 que preveía el consistorio que servirían para construir 1.000 viviendas sociales.

    Bamsa, que gestionará 26 aparcamientos del centro de la ciudad, estará participada en un 40% por BSM y el 60% restante por el privado que gane el concurso: y se adjudicará el 60% de ellos al privado, debiendo abonar 100 millones –los que se destinarán a vivienda– una vez le sea adjudicada su parte y el resto los irá pagando anualmente durante 25 años con un interés del 5% anual.

    Fernández ve positivo este acuerdo porque está en la línea de su voluntad de “adelgazar la administración” y que el consistorio deje de ser propietario de todo tipo de empresas, aunque ha puntualizado que con esta sociedad público-privada lo que cambia es la gestión, pero el consistorio sigue siendo el propietario de los aparcamientos.

    Con el dinero que se obtenga de la operación, el líder popular ha puntualizado que se impulsarán políticas de vivienda social, y que pueden ir más allá de las 1.000 viviendas sociales anunciadas por Trias, y políticas sociales que se están concretando de cara a la comisión y el pleno.

    Preguntado sobre qué ocurrirá en el caso de que el concurso quede desierto, ha indicado que entonces “deberán redefinirse los presupuestos municipales” y que por eso en un principio no eran partidarios de incluir esta partida económica en los presupuestos de 2014.

Els comentaris estan tancats.