Nota del Gerent. Novembre 2017

Portem uns mesos en què costa escriure aquesta nota. La ciutat no és aliena a les enormes tensions polítiques que ens tenen amb un ull posat a l’actualitat informativa. No són temps fàcils, per això no em cansaré d’agrair la professionalitat indiscutible de tots els treballadors de la casa, que fan tot el possible per mantenir la normalitat i l’excel·lència dels serveis públics en circumstàncies gens fàcils.

De tant en tant, però, hi ha notícies que ens animen a perseverar. Dilluns es presentava l’enquesta de serveis municipals corresponent a l’any 2017. Conté moltes dades interessants, però una per sobre de totes: el 6,4 que els ciutadans atorguen a la gestió municipal. La nota més alta que mai s’hagi registrat en enquestes anteriors. Queda molt a millorar, i la mateixa enquesta assenyala on orienten avui els ciutadans les seves noves demandes, però en qualsevol cas és una dada molt positiva.

Bussejant en taules i gràfics destaca també l’evolució positiva de l’opinió ciutadana sobre la gestió econòmica municipal. Un 43,4% contra un 25,7% puntuen amb un bé o molt bé la gestió dels diners de l’Ajuntament. També és una puntuació mai assolida en el passat, que sembla validar la reorientació pressupostària cap als drets socials, sense deixar de garantir la solvència financera municipal.

En la valoració dels serveis es mantenen, en general, les puntuacions del passat, però potser és interessant destacar-ne els increments sensibles en la valoració dels serveis d’informació al ciutadà (coincideix amb la incorporació de la cita prèvia a les OAC i la gratuïtat del 010); o en la valoració de l’autobús (desplegament de la xarxa octogonal); o en la puntuació que reben els centres de serveis socials, dues dècimes per sobre de la darrera (coincidint amb el Pla Impulsem); o en la millora en la valoració del bícing que coincideix amb l’extensió dels carrils bici a la ciutat; i, potser la més significativa, l’augment en la valoració de la seguretat ciutadana i en particular de la Guàrdia Urbana.

Entre els problemes als quals els barcelonins atorguen una importància més alta que en el passat, en destaquen dos: un és el turisme que ja despuntava en l’enquesta d’ara fa un any i I l’altre, l’accés a l’habitatge que s’havia reduït en els anys de la crisi i la fi de la bombolla immobiliària, i que ara torna a repuntar per primera vegada. D’altra banda, encara que de manera menys acusada, continua en creixement la preocupació per la contaminació i el medi ambient. Habitatge, gestió del turisme i la qualitat de l’aire són tres àrees que probablement centraran molts esforços municipals en el futur immediat.

Una enquesta de serveis és una fotografia fixa de la gestió de la ciutat, que ens permet llegir-la en confrontar-la amb les anteriors. El balanç és positiu i això es deu a moltes coses. En primer lloc, a la qualitat professional dels equips de la casa, també a un model de gestió on la part política i la tècnica es troben ben equilibrades i, alhora, a la capacitat de ser propers i sintonitzar amb els anhels i les necessitats dels ciutadans. Polítics, tècnics i ciutadans són els tres vèrtexs del triangle, tres mirades indispensables que cal posar en joc alhora. Durant uns anys s’entenien com a compartiments estancs: uns proposaven o orientaven, els altres executaven, i els tercers participaven.

Avui tots ells actuen conscients que la ciutat exigeix actuacions cada vegada més complexes i que la innovació de veritat s’amaga en els racons més inesperats.

Jordi Martí

P.D.: Molts rebeu aquest butlletí tristos per la mort de la companya Alba Vidal. El meu condol a la família i amics, i a tots els companys de la casa que la trobarem a faltar.